STEDELIJK ONDERWIJS HET TALENT ANTWERPEN
Op de school wordt aan wetenschappen en techniek gedaan, maar de nadruk ligt in de eerste plaats op de achterliggende overkoepelende vaardigheden van het STEM-verhaal. Onderzoekend leren en de bijhorend onderzoeks-vaardigheden staan op de voorgrond.
Het boek “Jonge kinderen, grote onderzoekers … en de leraar?” (Van Houte, Devlieger en Schaffler, 2012) vormde het vertrekpunt bij de opstart van de school. De visie rond de onderzoekende houding en onderzoekend leren werd voorgedragen als gemene deler voor de school. Een SWOT-analyse werd uitgevoerd, waarbij de sterktes van deze aanpak naar boven kwamen. Het schoolteam wou echter geen methodeschool oprichten. Sedertdien wordt hier op schoolniveau aan gewerkt, waarbij iedere leerkracht de tijd en kansen krijgt om eigen accenten te leggen. Om de schoolvisie op basis van onderzoekend leren vorm te geven werd o.m. subsidiëring aangevraagd voor een 3-jarig project en werden navormingen gevolgd via hogescholen, deelname aan het lerend netwerk, … Hieruit resulteerde o.a. een zoefboek.