GO! DE LUCHTBALLON TIENEN

Het leerplan van het GO! over techniek omvat maken & gebruiken als toepassingsgebieden. Er werd voor gekozen om voor iedere klas acht activiteiten uit te werken per schooljaar. Hierbij wordt op schoolniveau een leerlijn gehanteerd die steunt op wetenschappen (cfr. kijkwijzers). De idee is dat wetenschappelijke inhouden vastliggen, waardoor deze een houvast kunnen vormen om techniek/STEM-activiteiten aan vast te hangen en uit te rollen over de verschillende klassen heen. Vanuit techniek was het op die manier een kleine stap naar STEM!
De drijfveer voor dit alles waren en zijn de kinderen! Heel wat kinderen hebben een kansarme achtergrond, het zogenaamde ‘watervalsysteem’ leeft erg, … waardoor er nood is aan het vroegtijdig ontdekken van talenten bij kinderen. De activiteiten tonen aan dat kinderen die anders vaak niet opvallen het voortouw nemen.

Praktijkvoorbeeld
traject
co-teaching
STEM-leerkacht
talenten
Brede school
STEM-lokaal